Hvordan bestiller jeg asfaltering?

Vei i landskap.jpg

Hvordan bestiller jeg asfaltering? Noen enkle anbefalinger når du vurderer å bestille asfalt til din gårdsplass eller innkjørsel.

1. Tåler undergrunnen asfalt?

Asfalt på arealer med gang- og personbiltrafikk bør ha minimum 20 cm stabile grus- eller pukkmaterialer. Om nødvendig bør det foretas en masseutskifting. Allikevel blir mange grusete arealer rettet opp med subbus og asfaltert slik de er. Manglende bæreevne kan ikke lastes asfaltentreprenøren, hvis ikke masseutskifting er foretatt.

2. Hvor stort er arealet?

For å unngå uklarheter bør arealet måles opp med en skisse relatert til fastmerker som portstolper, kantstein, trapp eller lignende.

3. Forespørsel

Seriøse asfaltentreprenører finner du i "gule sider" der du bor.

Sjekk med naboer som nylig har asfaltert.

4. Tilbud

Ikke aksepter et muntlig tilbud "på døren".  Be om skriftlig tilbud, med referanser,  fra minst to entreprenører.  Tilbudet bør henvise til det arealet i m2 du ønsker asfaltert.

Videre bør massetype og forbruk oppgis.  F.eks.  80 kg/m2 Agb8, 90 kg Agb11 eller lignende.  8 og 11 indikerer største steinstørrelse i asfalten i mm og har betydning for overflatestrukturen.

Utførelsestidspunkt bør oppgis. Husk på MVA hvis denne ikke er innregnet i prisen.  Igjen sjekk prisen mot andre som nylig har asfaltert. Leveringsbetingelser bør vedlegges.

Maskinlegging gir et jevnere og mer homogent dekke enn  om arbeidet utføres som håndlegging.  Det forutsettes imidlertid at arealet er tilgjengelig og egnet for maskinlegging.  Asfaltarbeider bør kompakteres/valses med en motorisert valse.  God kompaktering er avgjørende for dekkets levetid.

5. Valg av entreprenør

Aksepter det valgte tilbud skriftlig, med nærmere angivelse av  ønsket utførelsestidspunkt.

6. Forskuddsbetaling

Betal aldri forskudd.

Krav om forskudd er en indikasjon på useriøsitet.

7. Forarbeider

Hvis det tidligere har vært vegetasjon på det arealet som skal asfalteres bør gjenværende vegetasjonen fjernes og et ugressmiddel påføres av deg.

Oppretting av underlaget er ikke inkludert dersom det ikke er nevnt i tilbudet og du må påregne å finne underlagets ujevnheter igjen i asfaltdekket. Det bør være minimum 1% fall for å få bort overflatevann.  På store flater kan det være aktuelt å legge ned sluk for å sikre avrenning og unngå vanndammer.

8. Betaling

Betaling bør skje mot tilsendt faktura etter at du har forvisset deg om at du har fått det produktet du har bestilt.  Se på areal, vannavrenning, jevnhet og overflatestruktur.

Ved større arbeider bør vektsedler for asfaltmassen vedlegges og sammenholdes med tilbudet.

9. Garanti

Garantitiden bør oppgis i leveringsbetingelsene.  Eventuelle mangler bør påpekes og utbedres før fakturaen honoreres.

10. Levetid

Ved alminnelig bruk, og akseptabel bæreevne i undergrunnen, bør asfalten ha en levetid på 15 til 20 år.

11. Vedlikehold

Asfalt kan feies og spyles. Forsiktighet bør utvises ved bruk av høytrykksspyler. Skulle vegetasjon vokse gjennom dekket bør denne fjernes og ugressalt påføres.  Små hull kan lappes med lappemasse som selges i byggvareforretninger.  Ved større reparasjoner må entreprenør kontaktes.

20. oktober 2004

N. Wiborg