NAGja: Norsk Asfaltforenings gjenbruksgruppe

Asfalt2.png

NAGja, Norsk Asfaltforenings gjenbruksgruppe, ble opprettet for å finne en hensiktsmessig gjenbruksordning for asfalt. De arbeidet frem KFA (Kontrollordningen For Asfaltgjenvinning). Etter 5 år ble ordningen evaluert og funnet å fungere etter hensikten. NAGja ble nedlagt i 2006.

Gruppas oppgave var å finne en løsning på hvordan asfaltbransjen skulle håndtere retur­asfalt. Målet var å finne et system for å sikre en utnyttelse av asfaltavfall med 80 prosent gjenvinning innen fem år fra en ordning settes i verk. Dette for å utnytte potensialet i retur-asfalten og for å gjøre det unødvendig for myndighetene å etablere returordninger, i likhet med de som allerede eksisterte for spillolje, batterier og emballasje.

Med disse problemområdene ble det besluttet å søke bistand fra en konsulent og valget falt på NORSAS, Norsk kompetansesenter for avfall og gjenvinning, som hadde vært knyttet til lignende arbeid tidligere. Målsettingen var å opprette en bransjefellesordning for innsamling og gjenvinning av asfalt. Prosjektet ble ledet av Per Kristian Petersen, med Erik Wormstrand og Lisbeth Stokke fra Norsas som prosjektmedarbeidere.

Det ble opprettet en styringsgruppe for dette ­arbeidet bestående av:

  • Leder Nicolay Wiborg, Fjeldhammer Brug/Icopal og Norsk Asfaltforening
  • Øystein Larsen, Vegdirektoratet
  • Ivar Smedsrud, Trondheim kommune
  • Svanhild Larsen/John Geir Østerud, Akershus Fylkeskommune
  • Bjørn Borgund, Bitumenimportørene
  • Henning Røed, Statens vegvesen
  • Arild Nyborg, Statens vegvesen

På denne måten var alle interessenter representert i arbeidet med å finne en egnet måte å håndtere returasfalt på.

Dette arbeidet resulterte i den såkalte Norsas-rapporten, som var ferdig desember 1999 og som dannet utgangspunktet for opprettelsen av Kontrollordningen for asfaltgjenvinning, KFA, i 2001.

Etter en utlysning av driften av ordningen, ble denne tildelt Asfaltteknisk Institutt (senere Veiteknisk Institutt), som har driftet ordningen fram til i dag.

Ordningen ble stilltiende godtatt av miljømyndighetene. Finansieringsmodellen med å innkreve et gebyr på bindemiddelet som til sist ble «betalt» av bransjens «sluttbrukere», ble trolig vesentlig billigere enn andre alternativer ville vært.

NAGja klarte gjennom Norsas-prosjektet å håndtere viktige problemstillinger som «free raiders» (aktører som nøt godt av ordningen uten å betale avgift), og dermed fikk et konkurransefortrinn. Ved etablering av ordningen var avgiften på kr 5,00 per tonn importert bitumen til veiformål.

NAGja oppløste seg selv som faggruppe i 2006, fem år etter opprettelsen av KFA. Da ble ordningen evaluert av tredjepart og gruppen anså sin oppgave som avsluttet. Dette året ble KFA en egen organisasjon med organisasjonsnummer i Brønnøysundregisteret.

I dag ivaretar KFA-ordningen asfaltbransjens produsentansvar.

Klikk her for å gå til Kontrollordningen for asfaltgjenvinning